Skip to main content

JADILAH SEORANG PEMAAF!

‘JANGAN maafkan dia! Walaupun dia datang menyembah, kamu perlu simpan dendam ini agar maruah dirimu dipandang tinggi manusia.’
Ayat itu adalah suara cetusan syaitan dalam diri manusia ketika berhadapan dengan gelojak jiwa untuk memaafkan kesilapan orang.
Memaafkan kesilapan orang bunyinya mudah, tetapi sangat berat pada ego. Ego mendesak agar amarah dan dendam dilayan. Tambah parah apabila syaitan mengambil tempat membakar jiwa bersama nafsu.
Apabila merasai sendiri perang dalam jiwa antara pasukan dendam dan maaf, barulah kita tahu bahawa perkataan ‘maaf’ bukan mudah pada perbuatan walaupun lafaznya sangat pendek serta ringan pada makhraj.
Apakah perlu maaf atau biarkan dendam membara dalam jiwa? Dendam mampu merosakkan jiwa manusia dan menyukarkan laluan mereka ke syurga kerana syurga bukan tempat pendendam.
Firman Allah ertinya: “Dan Kami cabut akan apa yang ada di hati mereka daripada perasaan hasad dengki sehingga menjadilah mereka bersaudara (dalam suasana kasih mesra), serta mereka duduk berhadapan atas pelamin masing-masing.” (al-Hijr 15:47).
Pemaaf adalah sifat manusia hebat. Simpanan atau stok dendam tidak akan bawa manusia ke mana, tetapi sifat pemaaf menjulang tinggi nama manusia.
Menurut sejarah, terdapat banyak contoh manusia yang namanya harum mewangi sepanjang zaman kerana memiliki sifat ini antaranya:

Kisah Nabi Yusuf a.s
Firman Allah ertinya: “Yusuf berkata (kepada saudaranya yang pernah menzaliminya dahulu): ‘Kamu pada hari ini tidak akan ditempelak atau disalahkan (tentang perbuatan kamu yang telah terlanjur itu), semoga Allah mengampunkan dosa kamu, dan Dia lah jua Yang Maha Mengasihani daripada segala yang lain yang mengasihani.” (Yusuf 12:92).
Subhanallah! Lafaz ayat di atas Baginda ucapkan ketika berada di puncak kuasa. Nabi Yusuf mampu melakukan apa sahaja. Walaupun begitu, kezaliman semua saudaranya yang menyebabkan hidupnya derita dibuang negeri dan terpisah dengan ayah tercinta mampu dimaafkan sekelip mata. Tindakan ini menjulang tinggi nama Nabi Yusuf sehingga akhir zaman selagi surah ini dibaca. 

Kisah Nabi Muhammad SAW
Ketika berkuasa penuh menghukum orang Mekah yang bertahun menzalimi Baginda, Rasulullah turut mengambil sikap sama. Pada hari pembukaan kota Mekah, orang Mekah tunduk malu lagi hina berdiri di depan Baginda. Nasib dan takdir mereka seperti lembu yang terikat kemas menunggu torehan pisau tajam si penyembelih.
Adakah Baginda menghayun pisau menyembelih mereka? Tidak! Sebaliknya Baginda mengucapkan: “Aku ucapkan (kepada kalian wahai penduduk Mekah) sebagaimana kata-kata yang pernah diucapkan saudaraku Yusuf (ketika memaafkan semua saudaranya); “Kamu pada hari ini tidak akan ditempelak atau disalahkan (tentang perbuatan kamu yang telah terlanjur itu).” - Tafsir al-Qurtubi, riwayat ini dinilai lemah oleh ramai ulama hadis.

Kisah Saidina Abu Bakar al-Siddiq
Khalifah Islam pertama itu sedia tunduk patuh pada teguran Allah yang mahu beliau memaafkan dan lupa kesilapan sepupunya, Mistah bin Uthathah r.a. yang tersilap memanjangkan fitnah orang munafik mengenai isteri Rasulullah, Aishah r.a. (Tafsir Ibn Kathir).
Sifat pemaaf beliau direkodkan Allah ertinya: “Dan janganlah orang yang berharta serta lapang hidupnya dalam kalangan kamu, bersumpah tidak mahu lagi memberi bantuan kepada kaum kerabat, orang miskin serta orang yang berhijrah pada jalan Allah; dan (sebaliknya) hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang itu; tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani,” (al-Nur 24:22).
Ayuh, kita berjihad melawan nafsu yang mahu agar dendam dipupuk subur. Percayalah dendam kesumat yang dibaja dalam hati hanya akan menjadi sakit kronik berbahaya kepada jiwa dan jasad.
Kalahkan nafsu dendam dengan sifat pemaaf. Insya-Allah memaafkan kesilapan orang bakal menjadi ubat jiwa yang mujarab walaupun pahit pada awalnya. Sabarlah! Pahit itu ubat!

Comments

Popular posts from this blog

Ukays- Lirik Sudah Tiada Tunasnya

Ukays Lirik Sudah Tiada Tunasnya : SETELAH BERTAHUN KAU MENYEPI MEMBAWA KEMARAHAN DIHATI AKU BAGAI HILANG ARAH KEMUDI BETAPA WAKTU ITU TERCABARNYA MARUAHKU PERITNYA PENGALAMAN HIDUP SETELAH LUKA AKU TERUBAT KAU JELMA KINI UNTUK MERAWAT MERAYU AKU SEPERTI DAHULU BIARLAH AKU MAKLUMKAN KEDUDUKAN SEBENAR SESUNGGUHNYA CINTA KITA SUDAH TIADA TUNASNYA KORUS:  SEMUANYA TETAP ABADI SEPERTI MULA DULU ITU BKN BERERTI UNTUK ENGKAU BERTAKHTA KEMBALI CUKUPLAH AKU MENANGIS DARI PERBUATANMU YG MENGHIRIS BIARLAH AKU MAKLUMKAN KEDUDUKAN SEBENAR UNTUK KU TERIMA MU SEPERTI DULU KU SUDAH TAWAR... -

Menu yang terdapat di Johor, Pekan Nenas, Pontian

Jalan-jalan cari makan........   cempedak goreng yang manis, kat johor ni banyak buah2han tempatan..boleh dikatakan senang juga nk    cari tambah lagi suamiku ada dusun sndri.... ha yang ni sangat mengujakan...abc yang kena siram dgn coklat ke milo aku lupe daaa....sgt sedap ketika  hari bahang panas 2 mangkuk tu bukan makan sorang ek ada kawan huhuhuhuu.... :) diperkenalkan oleh org johor ni tkyah nk sebut abc cklat ke ape... sebut je abc 2 kak maka dtgla cmgini rupanya...... yang ni adalah menu yang x asing lagi iaitu ayam penyet.... yang ni mmg sedap giler tpi ada kt taman utama jek sedappppp... especially makan panas2 rega RM 6 hingget sepinggan... yang ni sume orang kenal sate daging + sate ayam... kt sini secucuk 60 sen rasa mcm sama kt mana2 dah.... yang ni jupe kt pizza hut jer...tempura udang rase nmanye kalau salah i'm sori hehehheheh yang ni suami aku yg punyer. pizza makan untuk 4 orang....aku bukan penggemar sangat tpi boleh laaa...ni pi

Im back!!!!

 Allahuakbar diariku... aku sudah lupakan kamu wahai diariku. Bermula dgn assalamualaikum syg ku kalau  boleh kupeluk kamu tpi x boleh...hari ini adalah 1 oktober 2023.aku baru jumpa kamu wahai blog. Terlalu byk yg aku alami terlalu byk halangan dan rintangan yg menghalang aku untuk teruskan perjalanan ini namun hanya kuasa Allah yg tentukan segalanya. Aku tidak berniat lg utk bercerita segala yg terjadi namun akan kutulis di sini apa yg terjadi padaku. Aku rindu padamu.